Gode råd / SEO - Søgemaskine-optimering

SEO - Søgemaskine-optimering

Red dine sider fra Googles kirkegård

Læs den glimrende og uddybende blog fra Impact by digital commerce om hvordan du får dine sider frem i Googles søgninger.
 
 
 
SEO - søgemaskineoptimeringSEO står for Search Engine Optimization - på dansk "søgemaskine-optimering".
 
 
Det består i et yderst vigtigt stykke arbejde, hvis du ønsker at din hjemmeside, dine ydelser og dine produkter skal blive fundet af de store søgemaskiner som Google og Bing.
 
 
Google står for langt de fleste af alle søgninger og begrebet "at google" er gået ind i hverdagssproget. Derfor er det vigtigt at blivet set af Google - og helst få en placering på side 1 i søgeresultaterne.
 
SEO er på samme tid meget enkelt - og utroligt komplekst. Det vigtigste er at du skriver sagligt og ærligt om de ydelser og produkter du sælger.
 
Du kan hjælpe din hjemmeside godt på vej med SEO ved at udfylde:
  • titel <title>
  • beskrivelse <description>
  • emneord <keywords> 
Emneord <keywords> er ikke så vigtige mere - Google bruger ikke keywords til at placere din side i søgeresultaterne, men det kan have en betydning, hvis du bruger Google AdWords.
 
Brug meningsfulde navne på sider, i overskrifter, på billeder, på alt-tekster og på link-tekster. Byg en fornuftig og overskuelig struktur, der er logisk at navigere rundt i.
 
Du skal jævnligt opdatere din hjemmeside. Den må aldrig være statisk - så bliver den uinteressant for Google og de andre søgemaskiner.
 
Google ændrer flere gange om året de matematiske modeller (algoritmer) der ligger bag Googles indexering af hjemmesider, derfor bør du følge med hos Googles Webmasterværktøjer.

Google er blevet til en kolibri

Google er altdominerende for langt de fleste virksomheder. Du kan ikke se bort fra din tilstedeværelse på Google i 2016.
 
Efter Googles såkaldte "Hummingbird"-opdatering (kolibri) er det ikke længere så vigtig, hvordan du arbejder med keywords.
 
I stedet skal du tænke i kontekst, hvis du vil rangere højt på søgemaskinen over alle søgemaskiner. Det betyder i praksis, at Google i fremtiden vil kigge efter kontekstuel relevans i søgeresultaterne.
 
Eksempel:
Hvis du søger efter "vejret", er det mere sandsynligt, at du leder efter en lokal vejrudsigt, end at du er på udkig efter en historisk eller meteorologisk forklaring på vejret.
 
Det kan Googles algoritmer nu forstå, og det skal din opbygning af hjemmeside også afspejle.
Helt konkret betyder det, at du bør have både korte og lange artikler på din hjemmeside, at du skal:
  • producere mere visuelt indhold
  • vælge ord, der er relevante for indholdet
  • lade være med at prøve at snyde Google

    Læs mere på wordstream.com

Hvis du vil vide meget mere

 
Grundbog i søgemaskineoptimering til Google, Yahoo! og Bing. Skrevet af Torbjørn Flensted.
Udgivet på www.libris.dk 

Test din egen hjemmeside

 
Med Google PageSpeed Insights kan du tjekke hvor hurtig din hjemmeside loader og få gode råd til hvad du kan optimere.

Prøv Google PageSpeed Insights
Tim Bregning Karlsen | Himmelev Have 3, st. th., 4000 Roskilde - Danmark | Tlf.: 2548 1848 | tim@bregning.it